محققان ارتباطی را بین افسردگی و سلامت روده یافتند

15مارس 2021 - محققان در یکی از بزرگترین تحقیقات در زمینه ی بررسی نقش عوامل ژنتیکی در بیماری زخم معده، ارتباطی را بین افسردگی و زخم معده یافتند .محققان دانشگاه کوئینزلندشواهدی یافته اند که نشان می دهد روده و مغز به روشی با هم کار می کنند که قبلاً کشف نشده بود.

دکتر Yeda Wu، از موسسه علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند، گفت: من به عنوان یک دانشجوی پزشکی، متوجه شدم که چگونه علائم گوارشی برخی از بیماران پس از روان درمانی یا درمانهای روانپزشکی بهبود می یابد.

این مطالعه که افسردگی شدید را با افزایش خطر ابتلا به اختلالات دستگاه گوارش مرتبط می سازد، همچنین هم آیندی این دو بیماری را توضیح می دهد.

همواره تصور می شد که استرس علت اصلی زخم معده است، تا اینکه Barry Marshall  و Robin Warren ، برندگان جایزه نوبل استرالیا در کشف مهم خود نشان دادند که باکتری ها یک بخش اساسی در این ارتباط هستند.

پروفسورNaomi Wray، از موسسه علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند و موسسه مغز کوئینزلند، گفت: برای شناسایی دلیل ابتلای برخی افراد به زخم معده، ما اطلاعات بهداشتی 456327 فرد ازبیوبانک انگلیس را بررسی کردیم و هشت تغییر ژنتیکی مرتبط با خطر ابتلا به بیماری زخم معده را شناسایی نمودیم. شش مورد از این هشت تغییر می تواند با این موضوع مرتبط باشد که چرا برخی از افراد بیشتر مستعد عفونت هلیکوباکترپیلوری هستند، که همین موضوع آنها را مستعد ابتلا به زخم معده می کند.

دسترسی به مجموعه داده های گسترده بهداشتی و ژنومی به محققان اجازه می دهد که بسیاری از بیماری ها و صفات پیچیده را درک کنند. منابعی مانند بیوبانک انگلستان، امکان بررسی سهم ژنتیک در بیماریهای شایع مانند بیماری زخم معده و درک کامل عوامل خطر آن را فراهم کرده است.

پرفسور Wray، گفت: اگر بتوانیم نمرات خطر ژنتیکی بیماران را برای ابتلا به زخم معده تعیین کنیم، می توانیم از آن به عنوان بخشی از یک برنامه پیشگیری برای کمک به کاهش نرخ ابتلا به بیماری زخم معده استفاده نماییم.

این یافته ها در مجلهNature Communications ، منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/researchers-find-link-between-depression-and-gut-health.html